Esperança
Cécile Rousset, Jeanne Paturle & Benjamin Serero, França, 2019, 5’, VOSE
Temàtiques Justícia Global:
> El dret de les persones al refugi, a desplaçar-se i a migrar
> Diversitat cultural
Públic recomanat:
Cicle superior primària, ESO, Batxillerat i Cicles formatius
Sinopsi:
Esperança té 15 anys i acaba d’arribar a França des d’Angola amb la seva mare. A l’estació de tren no saben on anar a dormir i busquen algú que les pugui ajudar. En aquest documental animat, Esperança ens explica la seva història, com és arribar a un país on es parla una llengua nova, sense amics ni amigues, amb l’enyorança de tot allò que es va quedar en el seu país d’origen.
GUIA DE DINAMITZACIÓ:
<1> Reflexionar sobre els reptes de les experiències migratòries en l’etapa vital de l’adolescència
L’Esperança és una noia que va néixer a Angola i que amb 15 anys va migrar amb la seva mare a França, un país que cap de les dues coneixia prèviament. L’Esperança ens explica les causes que han motivat que ella i la seva mare haguessin de marxar de casa seva. Identificar les causes que es mencionen en el curtmetratge i llistar col·lectivament d’altres possibles raons perquè algú prengui la decisió de migrar cap a un altre país.
Cada experiència migratòria és única i diferent de les altres. Aquestes diferències estan travessades per diferents factors, com poden ser el país i la cultura de procedència, el gènere, l’edat, els recursos econòmics, la situació administrativa (tenir documentació o no), la cultura del lloc d’arribada, tenir una xarxa o persones conegudes en el país cap on es migra, conèixer la llengua, etc. Quins són els reptes als quals s’enfronta l’Esperança en el seu procés de migració?
Angola és un país de l’Àfrica Occidental. En una escena del curtmetratge, l’Esperança ens explica que ella i la seva mare pensaven que tota la gent negra que hi havia a l’estació de tren a França parlaven les mateixes llengües que elles dues i que per això van intentar demanar ajuda a les persones negres que hi veien. Això probablement vol dir que ella mai havia estat a un altre país africà diferent al país on va néixer.
Debatre col·lectivament sobre les diferents realitats de l’alumnat: en quins països heu estat? En quina situació heu estat en els diferents llocs (país de procedència, turisme, destí de migració, etc.)? Viatjar per turisme i migrar són dues experiències força diferents, quines diferències considereu que hi ha entre una i l’altra?
<2> Introduir elements narratius i expressius bàsics del llenguatge audiovisual
Les directores i el director d’aquest curtmetratge van decidir explicar les vivències de l’Esperança a partir d’un curtmetratge que combina l’animació i el relat de la protagonista en veu en off. Les imatges busquen afegir significat a la història narrada i ressaltar sensacions. Llistar les emocions que associeu a cadascun dels dibuixos del curtmetratge. Relacionar aquestes emocions amb els diferents moments de l’experiència d’arribada del personatge: partida del seu país de procedència, Angola; dia d’arribada a França; dies posteriors a l’arribada; moment present.
A partir de les emocions del llistat col·lectiu, cadascú ha de triar una emoció i realitzar un dibuix que la representi.
<3> Ampliar els imaginaris socials sobre les experiències de migració
En el vostre entorn proper (barri, ciutat, poble, Institut, …), segurament coneixeu persones que van néixer en un altre lloc diferent d’on viuen, que van migrar. Què sabeu sobre els països d’on venen? Coneixeu la seva experiència d’arribada? En petits grups, triar una persona de l’Institut o del seu entorn proper (família, veïnatge) que hagi viscut un procés migratori. Realitzar una entrevista amb la finalitat de conèixer la seva història i el seu lloc de procedència: quina és la història recent i el context cultural del seu país d’origen? Com va ser la seva experiència d’arribada? Amb quins reptes, dificultats i facilitats es van trobar?