No Jungle!
Carmen Menéndez, Espanya, 16’, 2016, VOSE
Temàtiques Justícia Global:
> El dret de les persones al refugi, a desplaçar-se i a migrar
Públic recomanat:
ESO, Batxillerat i Cicles formatius
Sinopsi:
Un grup de refugiats siris sobreviuen en un campament improvisat a Calais, França. Però les autoritats ocals volen que marxin cap a la “Jungla”, l’assentament de refugiats més gran d’Europa on les condicions de vida só nmolt dures per als seus habitants. Aquest curtmetratge documental ens apropa a la vida quotidiana d’un grup de persones que reinvindiquen l’obertura de les fronteres alhora que mantenen l’esperança d’arribar a Anglaterra.
GUIA DE DINAMITZACIÓ:
<1> Ampliar els coneixements sobre els contextos de les realitats migratòries
Calais és un dels assentaments de persones refugiades que existeix dins de l’espai Schengen. Sabeu què és l’espai Schengen? (Per a més informació, consultar: https://www.schengenvisainfo.com/es/acuerdo-de-schengen/)
En diferents punts de les fronteres externes de l’Espai Schengen existeixen assentaments de persones que demanen la llibertat de poder-hi accedir i circular sense restriccions. En el documental diferents persones expliquen a càmera les seves vivències en el seu país d’origen, Síria. Què expliquen sobre la situació política i social del lloc d’on venen? Coneixeu la història recent de Síria? En petits grups, investigar la història dels últims deu anys d’aquest país.
<2> Introduir aspectes bàsics del llenguatge audiovisual i de la representació de les experiències migratòries
En aquest documental, la directora ens apropa a la realitat de les persones que estan a l’espera de poder creuar la frontera cap a Anglaterra. La forma com està filmat aquest curtmetratge es diferencia del tractament que trobem en la majoria dels mitjans de comunicació. Sovint ens trobem amb notícies i reportatges que tracten les persones migrants com una massa, com un grup homogeni; filmades o fotografiades des de la distància; amb testimonis d’experts o altres persones que parlen en seu nom; sense context (manca d’informació sobre la seva realitat, lloc d’origen, necessitats, etc.). Un tractament molt comú és parlar de la migració com un fenomen puntual, amb paraules carregades de dramatisme. Destacar quins aspectes del curtmetratge potencien l’empatia amb les persones filmades, en relació amb:
– Punt de vista de la directora: què mira, què filma, a quina distància, de qui o de què vol estar a prop?
– Relació amb les persones filmades: què ens ensenya i com les filma (enquadrament, moviments de càmera, …)
– El so de la pel·lícula: quin és el tractament sonor (veu en off, música, so directe)? Què ens transmet?
<3> Posar en valor les lluites i reivindicacions d’associacions de persones migrades
No Jungle se centra en les dificultats a les quals s’han d’enfrontar les persones migrades en el moment de creuar les fronteres. Tot i així, quan arriben al seu destí, n’apareixen d’altres: racisme, aconseguir casa, feina, documentació, etc. Per fer front col·lectivament a diferents dificultats, algunes persones s’organitzen en diferents associacions, sindicats i grups. Alguns exemples d’aquestes organitzacions són el Sindicato popular de vendedores ambulantes, Sindillar. Conèixeu aquests grups o d’altres i les seves reivindicacions?
En el següent vídeo, LamineBathily del Sindicato popular de vendedores ambulantes parla de la força de la unió: LamineBathily. La fuerza de la unión. Mirar el vídeo i debatre col·lectivament sobre les reivindicacions que exposa.