— Som Pastor2020-07-29T13:08:53+00:00

Som Pastor

Borja Zausen, Espanya, 2016, 8’, VOC

Temàtiques Justícia Global:
>
Justícia ambiental
> Sobirania alimentària

Públic recomanat:
Cicle superior primària, 1r i 2n ESO

Sinopsi:
En Miquel té 11 anys i viu a Ses Olleries, a l’illa de Mallorca. “A la ciutat, ni boig”, diu. Té les coses clares: vol ser pagès. Es lleva cada matí i alimenta els animals abans d’anar a l’escola. Estima i respecta la terra. Ha creat l’Associació d’infants pagesos, diu, per “sembrar la terra i passar l’estona, que per això som nens”. Una visió compromesa i transformadora des del món rural.

GUIA DE DINAMITZACIÓ:

<1> Posar en valor maneres de viure respectuoses amb el planeta Terra

El Miquel és un nen que viu en un entorn rural, envoltat de camps i animals. És algú compromès amb l’entorn on viu i, tot i ser molt jove, té molta autonomia i coneixements sobre la cura dels animals i de la terra. El curtmetratge ens ensenya les activitats quotidianes del Miquel i algunes de les persones amb les quals es relaciona. Quines són aquestes activitats? Analitzar els diferents coneixements que mostra el documental. Debatre amb l’alumnat quines són les seves activitats quotidianes relacionades amb la cura del seu entorn (urbà, rural, domèstic, familiar).

En una escena del curtmetratge, veiem com el Miquel mata un gall i com el cuina. Quin valor considereu que té tenir contacte amb el procés de cultivar o criar allò que mengem? Relacionar l’experiència del Miquel amb la relació de l’alumnat amb els aliments que consumeixen: quina és la procedència dels productes? Què sabeu sobre com es cultiven, crien o fabriquen? En petits grups, triar un aliment natural o processat i investigar sobre la forma de cultivar-lo, cuidar-lo, produir-lo.

<2> Introduir aspectes bàsics del retrat documental cinematogràfic i de construcció del punt de vista audiovisual

El director Borja Zausen per a realitzar el retrat documental del Miquel ha hagut de prendre moltes decisions sobre com filmar-lo i sobre què ensenyar de la seva vida. Si hagués volgut ensenyar-nos com el Miquel es relaciona amb els seus companys i companyes d’escola, segurament l’hauria filmat a classe. Però el que volia mostrar és la relació del Miquel amb la natura i amb allò que menja. I no només això, també ens ha volgut ensenyar que el Miquel és un nen que té les idees clares, que li agrada el que fa, que té somnis i molts sabers. Tot això ho podem veure en el curtmetratge, perquè el director ha pensat prèviament què volia transmetre amb aquest documental i què necessitava filmar per aconseguir-lo. En petits grups, triar una noia o noi del grup i planificar el retrat documental que li podríeu realitzar:

  • Quin entorn de la seva vida ensenyaríeu? Quines relacions i característiques seves destacaríeu? Quins interessos i activitats filmaríeu?
  • En quins espais filmaríeu?
  • Quines accions voldríeu representar?
  • Què explicaria en el relat en veu en off?

<3> Conèixer iniciatives locals que es dediquen a la defensa i preservació del medi ambient

El Miquel forma part de l’Associació d’Infants Pagesos, amb altres nens i nenes es dedica a sembrar la terra i a passar-s’ho bé. En els entorns rurals, hi ha diferents col·lectius i associacions de persones que es dediquen a la preservació i a la cura de la natura. Però en els entorns urbans també hi ha cada vegada més gent que s’organitza per a defensar el medi ambient i els recursos naturals. Les motivacions d’aquestes persones són diverses, sovint per una relació directa amb la seva feina, altres vegades per activisme, per interès, o altres. El curtmetratge destaca diferents àmbits de la relació amb el medi ambient: protecció i conservació de recursos naturals, defensa de sabers locals vinculats a la protecció del medi ambient, sostenibilitat alimentària, consum responsable d’aliments, etc.

Indagar en el grup quines són les seves preocupacions mediambientals. En petits grups investigar quines associacions o grups locals s’organitzen al voltant d’aquestes preocupacions.