— L’equip petit2020-07-29T13:01:47+00:00

L’equip petit

Dani Resines, Roger Gómez, Espanya, 2011, 11’, VOC

Temàtiques Justícia Global:
>
Justícia de gènere
> Masculinitats

Públic recomanat:
Cicle superior primària

Sinopsi:
L’equip petit mostra la història d’un equip de futbol que mai ha guanyat cap partit. Bé… i que no ha marcat mai cap gol. L’Ivan, en Gerard, en Nil, en Xavier, la Ruth, l’Eduard, l’Emma, en Pol, en Haritz, en Cristian, l’Adrià, en Dídac, en Roger i en Martí somien aconseguir-ho algun dia i, mentrestant, fan pinya.

GUIA DE DINAMITZACIÓ: 

<1> Qüestionar els mandats de gènere associats a la masculinitat i a la feminitat arquetípiques

L’equip petit narra la història d’un equip de futbol, el Margatània FC, que al llarg de tota una temporada no ha guanyat ni un sol partit. És un equip mixt de nens i nenes entre 5 i 6 anys, tot i que els nens són una majoria. Tot i que els anima el desig de marcar un gol, no sembla que el fet de no marcar-lo els desmotivi.

Debatre col·lectivament sobre els valors que destaca el curtmetratge:  com s’enfronten els personatges a les derrotes? Què els motiva a seguir jugant? Com és la relació entre els i les jugadors/es?

Comparar les experiències d’aquests nens i nenes amb les vivències dels i les alumnes en diferents pràctiques esportives: quins esports heu practicat o practiqueu? Quins valors heu après? Heu participat alguna vegada en equips mixtos? Com ha estat aquesta experiència?

Reflexionar sobre els estereotips de gènere que molt sovint es reprodueixen en l’àmbit de l’esport: considereu que hi ha esports que estan més associats a la masculinitat i d’altres a la feminitat? Quines característiques vinculades a la masculinitat acostumen a ser valorades en les pràctiques esportives? Quines característiques vinculades a la feminitat acostumen a ser valorades en les pràctiques esportives? Creieu que es dóna més valor a unes que a d’altres? Què caldria tenir en compte per a fomentar la creació d’equips mixtos?

<2> Comprendre els mecanismes de construcció del punt de vista audiovisual

En els mitjans de comunicació catalans i espanyols, l’esport amb més visibilitat és el futbol, sobretot el masculí. Les notícies sobre aquesta pràctica esportiva se centren sobretot en la competitivitat, les victòries, els títols, els diners, però també en construir un relat èpic sobre els jugadors de futbol, que es presenten com els herois de la nostra època. En aquest sentit, la publicitat fa servir sovint els jugadors amb l’objectiu de crear un imaginari d’èxit i d’atraure l’atenció del públic.

En el següent anunci de Pepsi, surten quatre jugadors de futbol famosos: Pepsi MAX, Play Never Stops. Analitzar l’anunci i destacar quins són els valors que es transmeten. En l’anàlisi tenir en compte:

  • Els espais
  • El vestuari dels personatges
  • Les accions
  • La relació entre els protagonistes i els personatges secundaris
  • La música
  • Els tipus de plans i d’enquadraments (com estan filmats els protagonistes)

<3> Apropar-se a organitzacions esportives que posin en valor les diversitats de gènere, d’opcions sexuals, de generacions, de capacitats ,etc.

En la majoria dels mitjans de comunicació i en les xarxes socials no acostumen a sortir representats “els equips petits”, sigui per l’edat dels i les jugador/es, sigui perquè són equips locals, sigui pel tipus d’esport que practiquen, sigui perquè és un equip femení, sigui perquè son esports paralímpics, …

En petits grups, triar un equip del vostre entorn local (barri, poble o ciutat) i escriure una notícia amb la finalitatde donar a conèixer la seva existència, destacar els seus reptes, com s’organitzen, quins objectius tenen, etc